Sammenhæng til børnehaveklassen

I børnehaven Valmuen har vi stor fokus på sammenhæng og overgang til børnehaveklassen. I arbejdet med at gøre børnene skoleparate og skabe trivsel i overgangen mellem børnehave og skole samarbejder vi med Stolpedalsskolen, hvor vi bl.a. har udarbejdet en folder, som vi giver til forældre.

I maj/juni holder vi et fælles arrangement med andre børnehaver, hvor børnehaveklassens personale også deltager. Her har børnene mulighed for at møde hinanden. Inden skolestart holder vi et overleveringsmøde med forældre og børnehaven, og i november har vi skolestartsamtaler med forældre.

Vi arbejder fokuseret med de ældste børn inden skolestart, hvor vi en gang om ugen har ’skolegruppen’. Her forvandler vi vores rum til et klasselokale, hvor børnene øver sig i at lytte til den voksne, række hånden op, sidde stille, løse små opgaver og skrive sit eget navn. Vi har samtidig fokus på det sociale fællesskab i gruppen såsom at vente på tur, lytte til hinanden, samarbejde om en opgave samt rose og anerkende hinanden. Der bliver skabt et læringsrum for børnene, hvor vi kan støtte og udfordre dem i deres individuelle og sociale udvikling.