Læreplanstemaer

Alsidig personlig udvikling

En alsidig, personlig udvikling forudsætter engagement, livsduelighed, gåpåmod og kompetencer til deltagelse. I Valmuen arbejder vi i relationsgrupper og små læringsmiljøer gennem hele dagen, hvor børnene øver sig i at være i fokus og får en følelse af mestring. I disse samlinger er børnene aktivt lyttende og erfarer sig ny viden om det emne, vi arbejder med. Gennem disse emner forsøger vi at vække børnenes nysgerrighed samt at tage egne initiativer til de forskellige aktiviteter. Når børnene tør at udfordre sig selv på forskellige udviklingsområder, vil det give dem succesoplevelser og styrke deres selvværd og personlige udvikling.

Social udvikling

Social udvikling er en forudsætning for at indgå i sociale fællesskaber og skabe empati for andre. I børnehaven Valmuen er det vores pædagogiske mål at skabe et læringsmiljø, hvor alle børn har ret til at lære og opleve sig som en del af et børnefællesskab. Vi har fokus på at støtte børnene i deres sociale udvikling og relationer, så de indgår i fællesskaber på lige fod med andre samt lærer at udvise empati og acceptere hinandens forskelligheder. Vi lader også børnene skabe fællesskaber på egne initiativer, og i hverdagens forskellige rutiner såsom formiddagsfrugt, madpakker og oprydning lærer børnene at lytte og modtage beskeder, vente på tur, samarbejde omkring oprydning og lytte til hinanden. Og vigtigst af alt, at de er en vigtig del af det sociale fællesskab.

Kommunikation og sprog

I børnehaven Valmuen arbejder vi hver dag med kommunikation og sprog med børnene. Vi møder børnene, hvor de er rent sprogmæssigt, og udfordrer dem i nærmeste udviklingszone. Vi læser med dem, hvilket lærer dem at lytte samt giver dem et større ordforråd. Når vi spiser frokost, snakker vi om, hvad madpakkerne består af, og hvad vi har lavet i dag. Vi følger børnenes initiativer til forskellige snakke og oplever, at der skabes samtaler rundt om bordet. Børn med behov for ekstra støtte får mulighed for at komme i sproggruppe én gang om ugen, hvor deres ordforråd udvikles. Dette giver dem mere selvværd, og de bliver nemmere en del af børnefællesskabet. Med skolegruppen lærer vi betydningen af og interesse for nye ord og øver i at bruge ord i konfliktsituationer, hvilket gør, at børnene mestrer situationer uden en voksen til at hjælpe.

Krop, sanser og bevægelse

Bevægelse er en stor del af børns levevilkår, udvikling og læring. I Valmuen arbejder vi meget med at give børnene en stor bevægelsesglæde, som de kan have med videre i livet. I de forskellige emner, vi kører i børnehaven, forsøger vi så vidt muligt at implementere bevægelse, hvilket påvirker børnenes forståelse af emnerne i en positiv retning. Vi har bevægelseslege hver dag, f.eks. løberunder på legepladsen eller ture i nærområdet, hvor børnene prøver grænser af og bruger kroppen anderledes end i børnehaven. Vi har samarbejdspartnere i kommunen om forskellige tiltag til børn, der skal øve sig på at mærke egen krop, bl.a. fysio- og ergoterapi. Vi oplever, at det at bevæge sig og grine sammen giver en bedre relation børnene imellem.

Natur, udeliv og science

Naturoplevelser er en vigtig del af børns fysiske, følelsesmæssige og sanselige udvikling. Når børnene oplever og danner erfaringer i og med naturen, kan de får en oplevelse af sammenhæng og forståelse for forskellige naturfænomener, naturmaterialer, årstiderne, samt oplevelser og viden om dyr i naturen. Vi udforsker naturen sammen med børnene, går på opdagelse, er nysgerrige og opsøger ny læring. I naturen har vi fokus på at følge børnenes initiativer, og at se dem udforske materialer i naturen, samt anvende naturen i deres leg.

I børnehaven anvender vi iPads og mikroskoper (som er koblet til iPads) i naturen, som er med til at skabe sammenhæng mellem børnenes oplevelser, læring og viden. Børnene anvender iPads til at indhente viden og tage billeder af det de finder i naturen.

Science passer til børns umiddelbare tilgang til verden. Når vi undersøger noget sammen, handler det om at fange børnenes nysgerrighed og undren. Vi laver undersøgelser og eksperimenter, hvor vi sammen skaber ny viden og erfaringer. Sanserne udfordres, naturen undersøges, søgen efter ny viden og meget mere.

Vi arbejder med begrebet science i børnehøjde og gennem aktiviteter vokser børnenes interesse og forståelse langsomt for natur, teknik, sundhed, matematik, biologi, kemi og fysik.

Kultur, æstetik og fællesskab

Kultur aktiverer børns sanser og følelser. Derfor finder vi det vigtigt, at børnene møder og afprøver sig selv i forhold til kulturelle udtryksformer. Vi præsenterer dem bl.a. for sang, dans, musik og fortælling samt dansk kultur gennem børnehavens forskellige traditioner i løbet af året såsom fødselsdage, jul og påske. Gennem læringsmiljøer med fokus på kultur møder børnene nye sider af sig selv og har mulighed for at udtrykke sig på mange forskellige måder og forstå deres omverden. Vi ønsker at skabe en dagligdag, hvor det enkelte barn oplever sig som betydningsfuld, livsduelig og som en del af fællesskabet. En dagligdag, hvor vi rummer forskellighed – og hvor alle er noget værd.