Vi anser legen som grundlæggende for børns sociale og personlige læring og udvikling. Legen fremmer bl.a. fantasi, virkelyst, sprog, nysgerrighed, sociale kompetencer, selvværd og identitet. Derfor har legen en værdi i sig selv og er en gennemgående del af vores hverdag.
Mange børn leger spontant og af sig selv, men nogle gange skal den frie leg understøttes, guides og rammesættes for, at alle børn kan være med samt for, at legen udvikler sig positivt for alle børn. Vi respekterer og anerkender den frie leg og giver plads til den i vores hverdag, da vi anser legen som et ’øverum’ for den virkelige verden. Det er i interaktionen med andre børn, at det enkelte barn bearbejder sine oplevelser og lærer at mærke egne grænser og aflæse andres.
Når børnene leger med hinanden, stimuleres de sprogligt, og vi oplever, at børnene har en nysgerrighed og fantasi, som gør, at de kan stille sig undrende og kreative i forhold til den kontekst, de befinder sig i. På den måde får de en oplevelse af at mestre. Vi som voksne er ansvarlige for at have en opmærksomhed på, hvordan legefællesskaberne udvikler sig. Vi kan rammesætte legen, så alle børn trives i deres rolle og prøver nye roller. Disse lege åbner også mulighed for at inddrage de børn, der eventuelt står uden for legen.