Pædagogisk grundlag

I børnehaven Valmuen arbejder vi med anerkendende samspil og relationer i det teori- og evidensbaserede program ICDP (International Child Development Program). Formålet med programmet er at videreudvikle vores pædagogiske arbejde og samspillet mellem barn og voksen, og målet er at gøre voksne mere opmærksomme overfor barnets behov samt at forbedre de voksnes evne til at møde børn på deres egne præmisser.

Vi voksne får altså mulighed for at videreudvikle og styrke vores evner og tilgang til barnet med positivt og omsorgsgivende nærvær, så kommunikationen fra den voksne til barnet styrkes – både verbalt og nonverbalt.

Vi bruger ICDP i det daglige arbejde og reflekterer løbende over praksis både på pædagog- og personalemøder, hvor vi kigger på, hvad vi kan gøre anderledes for at få barnet til at handle anderledes.

ICDP-programmets 8 samspilstemaer:

1.  Vis positive følelser – vis, at du er glad for barnet
  2.  Justér dig i forhold til barnet og følg dets udspil og initiativ
  3.  Tal med barnet om de ting, det er optaget af, og prøv at igangsætte en ’følelsesmæssig’ samtale
  4.  Vis anerkendelse og ros for det, barnet kan
  5.  Hjælp barnet med at fokusere dets opmærksomhed, således at I får en fælles oplevelse af ting i omgivelserne
  6.  Giv mening til barnets oplevelser af omverdenen ved at beskrive jeres fælles følelser og entusiasme
  7.  Uddyb og giv forklaringer, når du oplever noget sammen med barnet
  8.  Hjælp barnet med at kontrollere sig selv ved at sætte grænser på en positiv måde – ved at vejlede, vise positive alternativer og ved at planlægge sammen

Læs mere på om ICDP på Dansk Center for IDCP's hjemmeside her

Vi arbejder ud fra nedenstående hjul, der bygger på det pædagogiske grundlag og de seks læreplanstemaer. Dette er fundamentet for at skabe en tryg og udviklende hverdag for alle børnene i Valmuen. Det er vores mål at sikre børnene de bedste betingelser for at gennemgå en positiv udvikling, dannelse og læring i et trygt og aktivt miljø.

Som et redskab til at nå målene i vores pædagogiske læreplan afholder vi cykeldage for de store børn i Valmuen. På cykeldage træner vi børnenes cykelkompetencer og har det sjovt samtidig. Børnene styrker både deres selvværd og kompetencer samt øger deres fysiske aktivitet.

Børn vil gerne bevæge sig, og på cykel får de fart, frihed og følelsen af at mestre noget. Samtidig styrker det både deres selvværd og kompetencer. Man kan kort sagt ikke starte for tidligt med at give børn mulighed for at cykle. Derfor holder vi cykeldage for de store børn i Valmuen.

På cykeldage laver vi forskellige cykellege på parkeringspladsen (et trafikfrit område) for børnene, der selv medbringer cykel og cykelhjelm. Her træner vi børnenes cykelkompetencer – uden at de opdager det, fordi de bare leger og har det sjovt. Cykellege lærer barnet afstands- og fartbedømmelse, rum- og retningssans og alle former for manøvrer på cykel. Når det er på plads, kan barnet meget bedre koncentrere sig om at huske regler og holde øje med trafikanter, når det senere skal lære at cykle i trafikken. Først cykelsikker, så trafiksikker.

Cykellege øger tilmed børnenes fysiske aktivitet og styrker deres cykelevner. Derudover er cykellegen et stærkt redskab til at nå målene i vores pædagogiske læreplan, idet barnet øger sit selvværd og selvtillid samt styrker dets udvikling både fysisk, psykisk, kognitivt og socialt. Med legene lærer børnene at tage hensyn til hinanden, hvilket mindsker konflikter mellem børnene, samt at opmuntre, anerkende og rose hinanden.

Vi glæder os altid til nogle sjove dage med cykelglade børn.