Om Børnehaven Valmuen

Hjertelig velkommen til børnehaven Valmuen

I et dejligt område i Aalborg nær grønne skove og Zoologisk Have danner leg, dannelse, udvikling, omsorg, tryghed og fællesskab rammerne om en hyggelig børnehave med 26 børn. Vi er en af Aalborg Kommunes 10 selvejende institutioner, hvilket vil sige, at bestyrelsen er den reelle myndighed og har det økonomiske og juridiske ansvar. For os betyder det større ansvar, mere indflydelse og et tæt forældresamarbejde.

Vi anser det som vores vigtigste opgave at skabe det gode børnehaveliv, hvor det enkelte barn oplever sig som betydningsfuld. Det gør vi ved hjælp af omsorg, fastsatte rammer og pædagogiske mål. Hos os er der plads og rum til, at det enkelte barn oplever individuel udvikling.

Vi har skabt et socialt fællesskab, hvor vi støtter og guider børnene i at udvikle deres legeevne, motivation for at lære og en tiltro til egne evner. Vi ønsker at skabe en dagligdag, hvor det enkelte barn føler sig vigtig og livsdueligt – og som en del af fællesskabet.

Vi glæder os til at byde dig og din familie inden for i Valmuen.

En selvejende institution

I Aalborg Kommune findes der 10 selvejende institutioner, der adskiller sig en del fra de kommunale institutioner. Og vi er en af dem. Overordnet set betyder det, at vi har mere indflydelse og ansvar. Driftsformen i selvejende institutioner sikrer nemlig institutionen og dens brugere mest muligt ansvar.

Selvejende institutioner er baseret på vedtægter, som beskriver formål og regler for valg til bestyrelsen. Bestyrelsen er reelt den øverste myndighed og har derfor også det økonomiske og juridiske ansvar, ligesom den også står for ansættelser og afskedigelser.

At være en selvejende institution betyder for os i Valmuen, at der er kort vej fra beslutning til handling. Vi oplever en stor frihed til at skabe mening, kultur og fællesskaber med børn og forældre og vægter det nære samarbejde med forældrene højt. Vi oplever i høj grad nærdemokrati og mangfoldighed, hvilket vi ser som betydelige fordele.

Bestyrelsen i Valmuen

Bestyrelsen i en selvejende institution er den øverst ansvarlige for institutionens virke og fungerer som en slags arbejdsgiver for institutionen. Den primære opgave for bestyrelsen er at udstikke den strategiske retning for institutionen, men står derudover for at godkende budgettet og er med inde over beslutningerne, når der skal købes nyt. Og så er det også bestyrelsen, der sørger for at invitere til forældrekaffe og legesøndage. Fem gange om året holder vi bestyrelsessamtaler, hvor vi også vælger nye medlemmer.

Bestyrelsesmedlemmer

Formand: Rasmus Flemming Nielsen