Dannelse og børneperspektiv

I Valmuen bidrager vi til at udvikle det enkelte barns selvstændighed og evne til medbestemmelse, men også dets forståelse for og indlevelse i forhold til andre. Vi forsøger at tænke børnenes dannelse ind som en del af vores hverdagsliv, således at børnene oplever at medvirke i og have indflydelse på dagligdagens aktiviteter uanset køn, alder og kultur.

Gennem dannelse og læring gøres aktiviteterne og hverdagen begribelig, håndterbar og meningsfuld for det enkelte barn, hvor hvert barn får en oplevelse af sammenhæng i børnehaven. Det, at barnet oplever sig som medskaber og aktiv deltager, forankrer værdier og viden, som er personligheds- og identitetsdannende. Barnet oplever på baggrund af dette en styrkelse af eget værd, som gør, at det bliver i stand til at handle som et hensynsfuldt og demokratisk menneske.

Vi vil gerne understøtte det gode børnehaveliv, hvor der er plads, tid og ro til at være barn, og hvor nære og tillidsskabende voksne giver barnet nærvær, omsorg og tryghed til at kunne lære og udvikle sig. Vi som pædagogisk personale og ledelse må skabe rammer og et læringsmiljø, der muliggør, at børnene oplever nærvær, trivsel, læring, udvikling og anerkendende relationer.

Vi ser børn som aktive medspillere af egen læring og udvikling i rammer, som vi voksne er ansvarlige for. Børnenes bidrag er et vigtigt element i vores pædagogiske arbejde. Det er vigtigt, at barnet føler sig set og forstået, og at barnet oplever, at det har en demokratisk stemme. Læreplanen skal understøtte, at dette fokus fastholdes i vores pædagogiske arbejde.